شناسهٔ خبر: 27630 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت راه و وزارتخانه‎‌های بهداشت و کار/ طرح انتقال‌فرودگاه مهرآباد غیرقابل‌ اجراست/ آغاز پرداخت وام مسکن به خانه‌ اولی‌ها/ ابلاغ دستورالعمل کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن به بانک‌ها

تفاهم نامه امضای تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی با دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شرکت در اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم در قزوین، اظهارنظر شورای عالی به طرح انتقال فرودگاه مهرآباد از تهران، آخرین وضعیت از کمیته حوادث ساختمانی، ابلاغ دستورالعمل کاهش نرخ سود تسهیلات به بانک‌ها و آغاز پرداخت وام به خانه اولی‌ها بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته ای که گذشت به شرح جدول زیر است؛

 

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی؛

حضور در یازدهمین اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم در قزوین (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در ابتدای این مراسم پیام بان کی مون دبیر کل سازمان ملل قرائت شد و سپس نصرتی شهردار قزوین و کوآک رئیس سازمان شهروندان جهانی WCO به سخنرانی پرداختند.

سخنرانی در اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم در قزوین (متن کامل را اینجا بخوانید.)

ارتقای قابلیت زندگی در شهرها و بحث قابلیت حرکت در شهرها و میان شهرها دو سیاست مهمی است که در زمینه بهبود وضعیت ۱۹ میلیون شهروند بدمسکن تعقیب می‌کنیم.

سخنرانی در بیست و یکمین جلسه ستادملی بازآفرینی شهری پایدار (متن کامل را اینجا بخوانید.)

رویکردی که در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد با رویکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاملا هم‌راستاست. هدف ما از آغاز براین بود که بیش از آنکه به فضای کالبدی شهر توجه شود به سازمان اجتماعی آن توجه شود. لذا تمام بحث براین بود که چگونه می‌توانیم سازمان اجتماعی را مورد هدف و بازآفرینی قرار دهیم.

پاسخ به سوالات خبرنگاران در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اندیشه اصلی ما این است که قبل از تمرکز روی تک بنا کیفیت زندگی در محله‌ها را بهبود ببخشیم و تاکید دارد خیلی بیشتر از آن که بخواهیم به موضوع مسکن بپردازیم توانمندی شهروندان را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

امضای دو تفاهم‌نامه مشترک بین وزارت راه و شهرسازی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تفاهم‌نامه همكاری مشترك به منظور اجرای برنامه‌های بازآفرینی محلات هدف بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و همچنین تفاهم‌نامه همكاری مشترك شركت عمران و بهسازی شهری ایران با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای كشور با حضور وزیران راه و شهرسازی و تعاون، كار و رفاه اجتماعی به امضا رسید.

پیام تسلیت برای درگذشت حشمت‌الله منصف پدر صنعت تاسیسات ایران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

درگذشت مهندس حشمت ‌الله منصف، که به عنوان چهره ماندگار تاسیسات در ایران شناخته شده است و از چهره‌های تاثیرگذار در طراحی بیمارستان‌‌ها بود و طراحی بیش از ۱۵۰ بیمارستان را در کارنامه داشت، موجی از تاسف و تاثر را در جامعه مهندسی ایران به جای گذاشت.

پاسخ به سوالات خبرنگاران در حاشیه مراسم افتتاح سامانه مدیریت نگهداری و روسازی راه‌ها (متن کامل را اینجا بخوانید.)

باید به ثروت بافت‌های شهری اشراف داشت و  دید اکنون که در برخی نقاط به بیغوله تبدیل شده‌اند، چگونه می‌توان قبل از اینکه دچار فرسودگی شوند، به بهترین نحو از ارزش آن‌ها استفاده کرد.

سخنرانی در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین‌بخشی با وزیر بهداشت (متن کامل را اینجا بخوانید.)

از سال گذشته ستاد بازآفرینی شهری ایجاد شد و برای بافت‌ها هماهنگی خوبی انجام شد تا امکانات وزارت بهداشت، راه و شهرسازی و شهرداری‌ها همه در یک محل متمرکز شوند. اما مشکل اصلی بافت‌های حاشیه‌ای و میانی شبکه معابر آلوده آنها است و ما در جهت طراحی و تامین قیر برای بهبود معابر بافت‌های مذکور و بهسازی محیط و توسعه بهداشت کمک خواهیم کرد.

امضای دو تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی با وزارت بهداشت برای ساخت خانه‌های بهداشت در حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دو تفاهم‌نامه همکاری بین‌بخشی و پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل تهدیدکننده سلامت با حضور وزرای راه وشهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی به امضا رسید.

امضای دو انتصاب برای دو نفر در حوزه‌های مشاوره تامین مالی بین‌المللی و امور نهادها و ابزارهای نوین مالی در وزارت راه و شهرسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

محسن بهرام‌گیری و محمد فطانت به عنوان مشاوران وزیر راه و شهرسازی در حوزه مدیریت مالی منصوب شدند.

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران؛

مخالفت شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با افزایش تراکم در بجنورد و ابلاغ مصوبه شورا به استاندار خراسان‌شمالی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار خراسان‌شمالی ضمن ابطال مصوبه پیشین شورای‌عالی، مصوبه جدید شورا را با تاکید بر مخالفت افزایش تراکم در شهر بجنورد ابلاغ کرد

سخنرانی در نخستین همایش مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان  در یزد (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مهمترین ویژگی بناها و ساختمان هایی که قرن ها از قدمت آنها می گذرد استحکام آنهاست، ساختمان هایی که مصالح آن عمدتا خشت و گل است در حالی که ساختمان های امروز به اندازه آنها دوام ندارد.

ابلاغ مصوبه شورای‌عالی درباره ماده ۴۲ آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران به استانداران ۳۱ استان کشور (متن کامل را اینجا بخوانید.)

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استانداران ۳۱ استان کشور، مصوبه شورای‌عالی را درباره ماده ۴۲ آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران در ۲ بند و با تاکید بر آسیب‌شناسی فرآیند تصویب تا ابلاغ طرح‌های توسعه و عمران به دبیرخانه شورا و فوریت اجرا برای شهرداری‌ها ابلاغ کرد.

ارایه گزارش سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه مشهد ۲۰۱۷ در نشست پنجم ستاد ملی شهرسازی مشهد (متن کامل را اینجا بخوانید.)

پنجمین نشست ستاد ملی شهرسازی مشهد ۲۰۱۷ به دبیری معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی و با حضور معاون وزیر ارتباطات، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث، معاون عمرانی استاندار، نمایندگانی از شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، شهرهای جدید، شهرداری و نمایندگان استانی خراسان رضوی با موضوع طرح نقش لوگوی مشهد بر هواپیماها و قطارهای ورودی و خروجی مشهد برگزار شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طرح انتقال فرودگاه مهرآباد را بر اساس اسناد بالادستی غیرقابل اجرا دانست. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 نباید همه منابع را صرفا به این دلیل که منابع مالی نداریم یا می‌خواهیم برای شهر منابع تامین کنیم مصرف کنیم، زیرا قرار نیست دوره‌ای که ما در آن به سر می‌بریم پایان زندگی در شهر تهران باشد.

نشست هم اندیشی معاون وزیر راه و شهرسازی با تشکل‌ها و انجمن‌های غیردولتی معمار، شهرساز، میراث‌فرهنگی و محیط زیست (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در این نشست، پس از طرح کلیاتی از ۳ محورِ حقوق و تکالیف شهروندی، کلانشهرها و مسائل پیش رو و کیفیت فضاهای‌زیستی توسط نمایندگان تشکل‌ها به طرح دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداخته و در نهایت دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات حوزه معاونت معماری و شهرسازی تشریح شد.

حوزه معاونت مسکن و ساختمان؛

معاون وزیر راه و شهراسزی با تاکید بر الزام دریافت گواهی نامه در اجرای نمای ساختمان از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، رسیدگی حقوقی و قضایی حوادث ساختمان را مسئولیت قوه قضاییه برشمرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

کمیته سوانح ساختمانی هدفش درس آموزی، ترویج و جلوگیری از تکرار اتفاقات است. کمیته حوادث ساختمانی وظیفه پیگیری حقوقی و قضایی را برعهده ندارد.

مدیرکل برنامه ریزی واقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه مسکن مهر با کمک مجموعه حاکمیت تکمیل و واگذار می شود از صرف بخش عمده ای از منابع مالی وزارت راه و شهرسازی برای مسکن مهر خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مسکن‌مهر برای تکمیل و واگذاری نیاز به حمایت دارد. همچنین مسکن‌مهر در مجموعه وزارت راه و شهرسازی قائم‌مقامی دارد که می‌تواند جزئیات مسکن مهر را پاسخگو باشد. اما وزارت راه و شهرسازی در مورد تامین منابع‌مالی برای تکمیل مسکن مهر اقدامات کامل را انجام می‌دهد.

شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشستی با مدیران کل ادارات عمران و بهسازی بر ارتقای کیفیت زندگی تاکید کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

راه‌اندازی صندوق‌های خرده وام، ایجاد دفاتر تسهیل گری، آموزش مهارت‌های پایه، ایجاد خانه‌های محله، اطلاع رسانی، نشست با هیأت امنا و روشنایی معابر ازجمله همین اقدامات است که با وجود ظاهر ساده، تأثیری چشمگیر خواهد داشت.

جزئیات مجمع عمومی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مجمع عمومی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برگزار و در آن گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده در امر بازآفرینی محدوده‌ها و محلات هدف شهری و گزارش حسابرسی قرائت شد.

بانک مسکن؛

آغاز تسهیلات مسکن به خانه‌اولی‌ها (متن کامل را اینجا بخوانید.)

شرایط بانک مسکن برای خانه اولی‌ها این است که باید زوجین سابقه استفاده از تسهیلات بانک‌مسکن یا شبکه بانکی را در حوزه مسکن نداشته باشند و همچنین از امکانات دولتی برای تامین مسکن استفاده نکرده باشند. یعنی شرایطی را که استعلام و رصد می‌کنیم در این دو حوزه است یکی حوزه بانکی و دیگری نیز حوزه سازمان ملی زمین و مسکن که از امکانات دولتی برای تامین مسکن استفاده نشده باشد.

ابلاغ دستورالعمل کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن به بانک‌ها (متن کامل را اینجا بخوانید.)

نرخ سود تسهیلات ۸۰ میلیونی خرید مسکن به ۹.۵ درصد کاهش یافت و دستورالعمل آن امروز به بانک‌ها ابلاغ شد.

رحیمی‌انارکی سیاست‌های بانک مسکن برای خانه‌دار کردن متقاضیان را تشریح کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

عضو هیات‌مدیره بانک‌مسکن در مناظره‌ای تلویزیونی، برنامه‌ها و مجموعه اقدامات تحت‌مسئولیت بانک‌مسکن را در ۳ سال گذشته برای خروج مسکن از رکود و رونق بازار معاملات‌مسکن تشریح کرد.

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی؛

سخنرانی شکرچی زاده در نخستین همایش مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

۳۰سال است که برای توسعه تکنولوژی‌های نو در تولید مصالح ساختمانی در کشور برنامه‌ریزی شده ولی متاسفانه این برنامه‌ها موفق نبوده و باید برنامه‌ریزی‌های جدیدی صورت گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات زلزله شناسی مرکز تحقیقات بر مسکونی بودن ۹۹ درصد ساختمان های شناسایی شده در حریم گسل زلزله تاکید کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تکلیف ساخت و ساز در حریم ۸۰ کیلومتر مربع پیرامون گسل اصلی زلزله پس از تدوین ضوابط در کمیته ۲۸۰۰ تعیین می‌شود.

مشاور وزیر در امور بانوان؛

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان در نشست آسیب‌شناسی شکل‌گیری محلات ناکارآمد مهمترین عوامل حاشیه‌نشینی را تشریح کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

رشد شتابان شهرنشینی با الگوی نامتوازن، استقرار نامتعادل جمعیت در مراکز شهری، جابجایی جمعیت از روستاها به شهرها، افزایش شکاف‌های اجتماعی- درآمدی، عدم تامین فضای زندگی برای کم درآمدها توسط طرح‌ها و برنامه‌های رسمی کشور،  از جمله عواملی هستند که باعث شکل گیری بافت‌های ناکارآمد شهری شده است.

نظر شما