شناسهٔ خبر: 49721 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

شکل‌گیری بیش از ۲۵۰ تقاضای واقعی در بازار مسکن/ ادامه روند کناره‌گیری مدیران و کارشناسان شاغل در وزارت راه و شهرسازی از ارایه خدمات مهندسی/ نرخ سود ۶ درصد به تولیدکنندگان و خریداران مسکن در بافت فرسوده تعلق می‌گیرد

گزارش آخر هفته  تشکیل سی و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی و تاکید وزیر بر شکل‌گیری بیش از ۲۵۰ هزار تقاضای واقعی در بازار مسکن، ادامه روند بازگرداندن پروانه اشتغال به کار مهندسی توسط افراد شاغل در مجموع وزارت راه و شهرسازی، تشکیل شانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و موافقت با طرح جامع ساماندهی منظر راه‌های ایران بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

وزیر راه و شهرسازی در سی و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری با تاکید بر اینکه دولت نباید در پروژه هایی که مردم توان اجرای آن را دارند مداخله کند، گفت: با کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن در بافت فرسوده به ۶ درصد به زودی شاهد توسعه رونق در بازار مسکن خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این برنامه هیچ اقدام مستقیمی از سوی دولت انجام نمی‌شود، گفت: تمام تلاش دولت و وزارت راه و شهرسازی این است که قدرت خرید مردم را افزایش بدهیم از این رو در همان ابتدای دولت یازدهم، اقدام به تاسیس صندوق پس انداز یکم کردیم و افرادی که در این صندوق پس انداز کنند می‌توانند تا ۷ برابر میزان پس انداز خود تسهیلات دریافت کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

برنامه ملی بازآفرینی شهری

وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته طی یادداشتی تحت‌عنوان برنامه ملی بازآفرینی شهری نوشت: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این برنامه هیچ اقدام مستقیمی از سوی دولت انجام نمی‌شود، گفت: تمام تلاش دولت و وزارت راه و شهرسازی این است که قدرت خرید مردم را افزایش بدهیم از این رو در همان ابتدای دولت یازدهم، اقدام به تاسیس صندوق پس‌انداز یکم کردیم و افرادی که در این صندوق پس‌انداز کنند می‌توانند تا ۷ برابر میزان پس‌انداز خود تسهیلات دریافت کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

خستگی‌ناپذیری مهندس معین‌فر برای همه ما الگو باشد

هفته‌ای که گذشت مراسم چهلمین روز درگذشت مرحوم معین‌فر برگزار شد. وزیر راه و شهرسازی در مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت مهندس معین‌فر، گفت: قطعا دانش و زحمات مهندس معین‌فر در دوره‌های مختلف برای مردم ایران و دانش مهندسی زلزله بسیار سودمند است، یاد ایشان ماندگار می‌ماند و بدون شک این ماندگاری محدود به این روزها و ایام فوت این بزرگوار نخواهد بود بلکه یاد و خاطرات آن در بخش مهندسی ایران جاودان خواهند ماند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

هشدار مجدد معاون مسکن و ساختمان به رئیس نظام مهندسی ساختمان

هفته گذشته معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در یادداشتی به رئیس نظام مهندسی ساختمان کشور هشدار داد و بر عدم سرپیچی از ابلاغیه‌های حاکمیتی تاکید کرد. مظاهریان نوشت: امروز لزوم اصلاحات در ساختار نظام مهندسی ساختمان دیگر برکسی پوشیده نیست. وزارت راه و شهرسازی در تلاش است تا ساختار موجود را به نفع جامعه و مهندسی کشور اصلاح کند و صدور دو ابلاغیه اخیر وزیر راه و شهرسازی نیز در این راستا صورت گرفت، اما رئیس محترم سازمان در برابر اصلاحات مقاومت کرد و پس از چندی آن را غیر قانونی دانست و دستور به عدم اجرا داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پیگیری متن پیش‌نویس اصلاح قانون فروش آپارتمان با بالاترین توافق میان دولت و انبوه‌سازان در مجلس 

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ضمن حضور در نهمین اجلاس سراسری انبوه‌سازان ایران، روند وضعیت کنونی مسکن را تشریح و بر تفاهم میان دولت و بخش خصوصی در امر مسکن تاکید کرد و گفت: تا کنون کمتر زمانی بوده تا ما می‌توانستیم در خصوص مسائل مختلف  مسکن میان دولت و بخش خصوصی و نهادهای مرتبط تفاهم داشته باشیم.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جزئیات شانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی در سالجاری

مکانیابی شهر جدید تابناک در شهرستان لامرد، مغایرت اساسی طرح جامع مهریز یزد، تدوین طرح جامع ساماندهی منظر راه‌های ایران (معماری راه)، و احداث هتل سرای ایران در شانزدهمین جلسه شورای‌عالی در سال ۹۶، طرح، بررسی و تعیین تکلیف شد.  در این جلسه شورای عالی با طرح جامع ساماندهی منظر راه های ایران موافقت کرد و در عین حال طرح های احداث هتل سرای ایران و احداث شهر جدید تابناک در لامرد تعیین تکلیف شد و همچنین مغایرت اساسی طرح جامع مهریز نیز بررسی شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین، هفته گذشته محمدسعید ایزدی در یادداشتی تحت‌عنوان بازافرینی شهری، خواست عمومی با اراده ملی و مشارکت همگانی در جهت ارتقای کیفیت زندگی نوشت: تشكیل ستاد ملی بازآفرینی شهری با حضور رئیس‌جمهور نویدبخش شروع دوره جدیدی از اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های بازآفرینی شهری است. سیاست نوینی كه در آغاز دولت یازدهم از سوی مقام‌عالی وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به چالش كیفیت زندگی و زیست‌پذیری شهرها معرفی و با تلاش‌های صورت گرفته خانواده وزارت راه و شهرسازی بویژه همكاران ارجمند شركت عمران و بهسازی شهری ایران به یك برنامه جامع ملی تبدیل و از سال نود و پنج به مرحله اجرا رسیده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت واکاوری ابعاد گوناگون شخصیتی مهندس معین‌فر

شكرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاكید بر اینكه قطعا واكاوی شخصیت‌هایی مانند مهندس معین‌فر در این روزها امری بسیار كارگشا و مفید خواهد بود گفت: با توجه به شواهد موجود وجه پذیرش مسئولیت‌اجتماعی شخصیت این فقید سعید از ابتدای ورود ایشان به دانشكده فنی در دهه ۳۰ كاملا آشكار و مشخص بود چرا كه مهندس معین‌فر جزو پایه‌گذاران اندیشه سیاسی بر پایه مباحث و تفكرات دینی و از روشنفكران این حوزه به شمار می‌رفت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نشست مشترک ایران، ژاپن و اسکان بشر ملل متحد در حاشیه نهمین اجلاس مجمع جهانی شهری

نشست مشترک سه‌جانبه معاون دبیر اجرایی هبیتات (دفتر اسکان بشر ملل متحد) و رییس دفتر فوکوکا، سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و رئیس کارگروه بهسازی شهری آسیا- اقیانوسیه در حاشیه نهمین اجلاس مجمع جهانی شهری کوالالامپور مالزی، برگزار شد .

ادامه روند کناره‌گیری مدیران و کارشناسان شاغل در وزارت راه و شهرسازی از ارایه خدمات مهندسی

در ادامه روند تبعیت از دستورالعمل ابلاغی وزارت راه و شهرسازی، سرپرست اداره کل اجرای طرح های ملی مناطق ۳ و ۴ سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی، اصل پروانه اشتغال به کار مهندسی خود را به سازمان نظام مهندسی ساختمان، تحویل داد. همچنین، مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اعلام این مطلب که از سال ۹۴ پروانه اشتغال به کار مهندسی خود را به سازمان نظام مهندسی ساختمان بازگردانده است، از ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اجرای دستورالعمل منع پذیرش یا قبول منافع متعارض در ارایه خدمات مهندسی، حمایت کرد. معاون فنی و اجرایی اداره کل مسکن و شهرسازی استان سمنان، اصل پروانه اشتغال به کار مهندسی خود را به سازمان نظام مهندسی ساختمان، تحویل داد.

نظر شما