شناسهٔ خبر: 50997 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

مکاتبه وزیر راه و شهرسازی با دادستان کل کشور درباره اراضی دولتی در ایام نوروز ۹۷/ امکان بازنگری در امور دارای زمینه تعارض منافع/ توقف طرح احداث زیرگذر شوش به پیشنهاد آخوندی

گزارش آخر هفته  مکاتبه وزیر راه و شهرسازی با دادستان کل کشور درباره اراضی دولتی در ایام نوروز ۹۷، حمایت کانون سراسری انبوه سازان و اعضای شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از وزیر راه و شهرسازی،‌ توقف طرح احداث زیرگذر شوش به پیشنهاد شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، تقویت شورای حفظ حقوق بیت‌المال و مبارزه با زمین‌خواری در سراسر کشور در ۵ سال گذشته بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی نامه‌ای به حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور و دبیر شورای‌عالی حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی خواستار اتخاذ تمهیدات لازم برای پیشگیری از تصرفات اراضی دولتی در ایام نوروز شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

حمایت اعضای شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از عملکرد آخوندی

اعضای شورایعالی شهرسازی و معماری  ایران بر نقش و تاثیر قطعی وزیر محترم راه و شهرسازی جناب آقای دكتر آخوندی در عملیاتی شدن سیاست‌های مذكور تاكید کرده و با تقدیر از عملكرد وی، بخش قابل توجه ازتوفیقات حاصله در بسیاری از حوزه‌های  شهرسازی ومعماری  را معطوف به پشتیبانی بی دریغ ایشان به عنوان رئیس شورایعالی شهرسازی و معماری دانستند.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

حمایت کانون سراسری انبوه‌سازان ایران از وزیر راه و شهرسازی

کانون سراسری انبوه سازان ایران طی بیانیه‌ای ضمن حمایت از عملکرد وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد: ما معتقدم علیرغم وجود کاستی ها و نواقص در عملکرد وزارت راه و شهرسازی در سال های اخیر، اما دور از انصاف است که نپذیریم سیاست ها و برنامه های دکتر آخوندی بویژه در بخش‌های مسکن و ساختمان وسیاست های توسعه شهری مبتنی بر بازآفرینی و توانمند سازی بافت فرسوده کشور توانسته تا حدودی کشتی توفان زده مسکن را کنترل و روزنه ی امیدی برای روزهای آینده در میان توسعه گران همچنان نگه دارد.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر لزوم ایجاد تغییرات گسترده در نظام شهری برای رفاه بانوان

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه حمل و نقل باید از جهت ایمنی، آسایش و سازگاری با وضعیت خاص زنان ایرانی قابل‌قبول باشد گفت: حضور زنان در وزارتخانه، نحوه حضور زنان در جامعه ایران و سهم وزارت راه و شهرسازی برای هموار کردن حضور آن‌ها از جهت بخش شهرساز ی و سیستم حمل ونقلی در کشور مباحثی است که به طور جدی در این دوره مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

موافقت با طرح جامع بازنگری شده شهر جدید تیس در جلسه هجدهم شورای عالی در سال ۹۶

ادامه بررسی طرح جامع شهر جدید تیس در جلسه هجدهم شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری مورد بررسی مجدد قرار گرفت و با موافقت اکثریت اعضای شورا و اعمال نظرات از سوی مشاور در تغییر رویکرد طرح از سکونت محور بودن به تاکید بر گردشگری، طرح تصویب شد.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اجرای سیاست‌های دولت در حوزه شهری منوط به تعامل دو جانبه مجلس و دولت است

هفته گذشته محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که نقدهای مخرب، شانه خالی کردن از مسئولیت است، گفت: نقدهای بی‌رحمانه باعث می شود که افراد دلسوز و کارشناسان متخصص، ناامید و از عرصه های خدمات رسانی بیرون بروند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ابلاغ طرح مکانیابی مراکز لجستیک کشور

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به معاون حمل و نقل وزارتخانه و دبیر کمیته فنی شماره ۴ شورای‌عالی، مصوبه شورا را درباره طرح مکانیابی مراکز لجستیک در کشور، ابلاغ کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

موافقت مشروط شورای عالی شهرسازی با احداث هتل در اراضی موسوم به عبدل آباد اوین

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار، شهردار و رئیس شورای شهر تهران، مصوبه شورا را درباره احداث هتل در اراضی موسوم به عبدل آباد اوین با تاکید بر مخالفت شورا نسبت به الحاق اراضی فوق به محدوده شهر تهران، ابلاغ کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تعیین تکلیف مغایرت طرح تفصیلی با طرح جامع شهر مهریز

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد، موضوع مغایرت طرح تفصیلی با طرح جامع شهر مهریز (اصلاح محدوده طرح جامع) را ابلاغ کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

توقف طرح احداث زیرگذر شوش به پیشنهاد شورای عالی شهرسازی و معماری ایران

همچنین در هفته گذشته، ایزدی از توقف طرح احداث زیرگذر شوش به پیشنهاد شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: در روزهای اخیر به همراه دکتر طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی و برخی مقامات محلی، بازدیدی از محل احداث زیرگذر شوش به عمل آوردیم. طبق مشاهدات، منطقه ثبت شده و باستانی است و آثار مکشوفه پیرامون جاده نشان می‌دهد که این‌جا بخش اصلی شهر باستانی بوده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

به دنبال ایجاد شبکه اتصال سیستم‌های شتاب‌نگاری برای دریافت پاسخ سریع هستیم

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: كی از موضوعات مهم ما در این مركز افزایش تاب‌آوری شهرها و كاهش خطرات زلزله است. شبكه شتاب‌نگاری كه متولی آن از چندین سال قبل مركز مطالعات است با توجه به محدودیت‌های مالی و تحریم‌ها نزدیك ۲۰ سال به اقدام موثری برای بازسازی و بهسازی آن انجام نشد.

وی افزود: در سال جاری خرید دستگاه‌های شتاب‌نگاری را در دستور كار قرار دادیم كه ۱۰۰ دستگاه تحویل این مجموعه شد كه نصف آن را برای پیش‌بینی زلزله تهران اختصاص دادیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تعیین حریم گسل‌های کلانشهرها گامی بزرگ در کاهش خطرپذیری لرزه‌ای

علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تعیین حریم گسل‌های کلانشهرها را گامی بزرگ در کاهش خطرپذیری لرزه‌ای عنوان کرد و گفت: مسلما کار تدقیق گسل‌ها و تعیین حرائم آنها، دستاورد ارزشمندی برای کلانشهرهای مانند تهران، تبریز، مشهد، کرج و کرمان است که امید می‌رود با اجرای مصوبات شورا و ابلاغ آن توسط هیات دولت، که حکم قانون را دارد، میزان خطرپذیری لرزه‌ای این کلانشهرها بطور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یابد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

انعقاد قرارداد عملیات احداث نهمین آزادراه کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی از انعقاد قرارداد عملیات احداث نهمین آزادراه کشور خبر داد و گفت: با کاهش فاصله بین تبریز و شهر جدید سهند علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت، بار ترافیکی جاده فعلی تبریز -آذر شهر نیز که جزء محورهای حادثه خیز و پرترافیک استان است تا حدود زیادی تعدیل می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

به دنبال برنامه‌ریزی برای ارتقای جایگاه بانوان در حوزه‌های مدیریتی هستیم

مونا عرفانیان‌سلیم مشاور امور بانوان وزارت راه و شهرسازی در روز گرمیداشت مقام زن، گفت: برای هر تغییری نباید منتظر قانون و ضابطه بود و بهتر است کار را از خودمان شروع کنیم. هرکدام از ما به‌عنوان یکی از مادران این جامعه می‌توانیم در تغییر رویکرد و نگرش‌ها برای یک تعریف درست قومیتی از زنان مسلمان تلاش کنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارتقای نقش حاکمیتی بانوان در ۵ سال گذشته در وزارت راه و شهرسازی

وی همچنین در هفته گذشته، با تشریح اقدامات وزارت راه و شهرسازی در پنج سال گذشته برای ارتقای نقش حاکمیتی و مدیریتی بانوان، اعلام کرد: انتصاب بانوان در هیات‌مدیره‌های شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در دستورکار قرار دارد و در عین حال موضوع بهره مندی بانوان در سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل بررسی می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تقویت شورای حفظ حقوق بیت المال و مبارزه با زمین خواری در سراسر کشور در ۵ سال گذشته

در هفته گذشته حسین معصوم مشاور وزیر و نماینده تام‌الاختیار در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی، جزئیات ۱۰ اقدام مهم و موثر آن شورا را در محورهای مبارزه با زمین خواری، پیگیری جلسات ماهانه شورا به ریاست رئیس کل دادگستری استان، ارتباط با دستگاه قضایی و محاکم دادگستری استان ها و صدور بخشنامه های مرتبط در تقویت این راهبرد، اعاده دادرسی در چهارچوب اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و ماده ۷۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، اقدامات انجام شده در راستای اجرای قانون پیش فروش ساختمان مصوب ۱۳۸۹ و سایر موارد را تشریح کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

امکان بازنگری در زمینه امور دارای تعارض منافع

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی از امکان بازنگری در امور دارای زمینه تعارض منافع، خبر داد و گفت: با توجه به برخی پیشنهادهای رسیده و موارد ابزاری برخی از مهندسان ذینفع در دستورالعمل منع تعارض منافع که اخیرا توسط مقام‌عالی وزارت ابلاغ شده است، موارد اعلامی در کارگروهی بررسی می‌شود و نهایتا نظر کارگروه به ایشان اعلام خواهد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما