شناسهٔ خبر: 59259 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در پی تخلف و افشای فساد در نظام مهندسی ساختمان مطرح شد؛

حمایت معماران از اقدامات ضد فساد آخوندی در حوزه ساخت و ساز/ مبارزه با فساد در تمامی سازمان‌های نظام‌مهندسی مطالبه معماران است

شهر تهران در پی تخلفات گسترده در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و آغاز افشاگری‌های توسط وزارت راه و شهرسازی، برخی از معماران با اعلام نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود، در این رابطه واكنش نشان دادند.

در همین رابطه حمیدناصرخاکی یکی از معماران کشور، در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اعلام کرد: حاصل نظام مهندسی ساختمان و حاصل اتفاقات و پدیده هایی که در این نظام درگیر هستند، ساختمان ها و شهرها هستند. ما در این جا با جان یک نفر روبه رو نیستیم بلکه با پدیده‌هایی روبرو هستیم که تمامی آحاد جامعه با آن درگیر هستند.

وی تصریح کرد: بنابراین شوخی کردن یا هرگونه خطایی در این حوزه، خطایی است که به صورت دومینووار تبدیل به بحران‌های جدی در جامعه می‌شود.

حمید ناصر خاکی افزود: هم اکنون بحران‌های جدی که در جامعه داریم به شدت وابسته به بحران‌های کوچکی هيتند که در گذشته نه چندان دور در حوزه معماری و شهرسازی این مملکت و همچنین نظام مهندسی اتفاق افتاده بود. به همین دلیل به شدت برخورد با فساد در این حوزه جدی بايد باشد. زیرا آثار سوء فساد را در آینده کاهش می‌دهد.

وی همچنین گفت: معتقدم این فساد در بخش عمده‌ای از سازمان‌های نظام مهندسی وجود دارد و متاسفانه در حال گسترش است. به جد معتقدم باید جلوی فساد گرفته شود. زیرا همانطور که گفتم مبارزه با این نوع خاص از فساد که به صورت سیستمی در نظام مهندسی و همچنین در سایر بخش‌ها ریشه دوانده است تنها محدود به یک بنا نیست بلکه ساختارهای یک شهر را در برمی‌گیرد که از آن طریق به ساختارهای فرهنگی و اجتماعی نیز راه پیدا می‌کند.

ناصرخاکی تاکید کرد: به واقع فساد در نظام مهندسی کشور ما یا اختلال در آن ممکن است منجر به تبعاتی شود که آثار مخربی در فرهنگ جامعه بگذارد.

وی تصریح کرد: بنابراین به عنوان یک عضو سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان نه تنها از اقدامات ضد فساد حمایت می‌کنم بلکه این اقدام را از سوی مسئولان ارشد، مطالبه می‌کنم تا فساد در جامعه مهندسی کشور و در سایر حوزه‌ها ریشه‌کن شود.

اقدام ضدفساد آخوندي در سازمان‌ نظام مهندسی بجا و شایسته بود

شیوا آراسته مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه معماری زمینه‌گرا نیز در همین رابطه به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: اقدامی که از سوی وزیر راه و شهرسازی در رابطه با ناکارآمدی سازمان‌های نظام مهندسی انجام گرفت واقعا بجا و شایسته بود.

آراسته ادامه داد: با تخلفاتی که هم‌اکنون از سوی وزیر راه و شهرسازی اعلام شده شاید باید تا انحلال سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان پیش رفت.

وی معتقد است: نظام مهندسی فعلي یک ركن بسیار ناکارآمد است که نتوانسته است نیاز مهندسی کشور را برطرف کند.

آراسته با بیان اینکه از پروانه نظام مهندسی خود استفاده نمی‌کند، با طرح این پرسش که اگر نظام مهندسی ساختمان وجود نداشت چه اتفاقی در نظام ساخت و ساز کشور رخ می داد؟، گفت: در مورد نظام مهندسی ساختمان سال‌هاست این اعتقاد را دارم که اگر نظام مهندسی ساختمان فعلي حذف هم بشود هیچ اتفاقی در کیفیت ساخت و ساز نمی‌افتد.

وی اعلام کرد: نظام مهندسی ساختمان متاسفانه هیچ نقشی در کیفیت دادن به ساختمان‌ها ایفا نکرد و مکانی برای استفاده عده‌ای از رانت شده است که امیدواریم این اتفاقات و آغاز مبارزه با فساد و بي‌عدالتي كه در جامعه مهندسی وجود دارد، بتواند به اعتلای جامعه مهندسی كمك كند.

بیشتر بدانید:

ارائه گزارش تخلفات ۳۹ صفحه‌ای رجبی به آخوندی

تعلیق پروانه اشتغال به کار رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

اعلام جعلی بودن مدرک تحصیلی رييس سابق كميسيون عمران مجلس از سوی دانشگاه امام‌حسین(ع)

حمایت قاطع ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و مجلس شورای اسلامی از مواضع ضد فساد آخوندی

بازتاب سخنرانی و اقدامات ضد فساد آخوندی در رسانه‌ها/ سکوت رسانه‌های ضد دولت در برابر تخلف و فساد

نگاهی به ماده ۲۳ آیین‌نامه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

غرضی: اقدامات آخوندی در مقابله با فساد نظام‌مهندسی تازه آغاز کار است

واکنش جامعه‌شناسان به رشد غده‌های سرطانی در برخی سازمان‌ها: آخوندی در راه مبارزه با فساد تنهاست

وزارت راه و شهرسازی به عنوان ناظرعالیه تکلیف قانونی در اجرای درست قوانین نظام مهندسی دارد

مدرک لیسانس سیدمهدی هاشمی جعلی است/ مدیران دولت نهم و دهم باید پاسخگو باشند

وجدان بیدار جامعه کاملا همراه اقدام ضدفساد آخوندی است/ برخی به دنبال تخريب آخوندی در مجلس هستند

آخوندی در رابطه با رفع فساد در نظام‌مهندسی به وظایف قانونی خود عمل می‌کند/ رئیس سازمان نظام‌مهندسی شرایط ریاست را از دست داد

نظر شما