نمایش همه
  • علی اسدی ۱۳۹۸-۰۶-۲۶ ۱۵:۰۷

    دیدگاه:

    لزوم توجه صنعت هوانوردی ایران به بازارهای آفریقا

    «قرن بیست و یکم، قرن آفریقاست» این گزارهای است که بسیاری از کارشناسان توسعه به آن باور دارند. منابع اولیه سرشار و ایجاد ثبات سیاسی پس از دهه ها و حتی قرن ها تنش باعث شده امید زیادی به شکوفایی پتانسیل توسعه در کشورهای آفریقایی وجود داشته باشد و از همین رو کشورهای زیادی اقدام به سرمایه گذاری در این قاره کرده اند. اما گویا صنایع ایران، که صنعت هوایی را هم شامل می شوند، از این کاروان عقب مانده اند.

  • کاوه همتی فرد ۱۳۹۸-۰۶-۰۴ ۲۱:۵۷

    به مناسبت هشتاد و یکمین سالگرد راه‌آهن سراسری کشور:

    راه‌آهن سراسری؛ از ترس دیروز تا اقتدار امروز

    با گذشت ۸۱ سال از احداث راه‌آهن سراسری که تحت شرایط سیاسی آن زمان، ترس و واهمه از ابرقدرت‌های جهان ساخته شد، امروزه این خط در حمل‌ونقل بار و مسافر نقش قابل توجهی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند و بی‌شک می‌تواند با توجه به برخورداری از جاذبه‌های تاریخی دوران جنگ جهانی دوم، همچون راه‌آهن سراسری سیبری شهرت جهانی پیدا کند.

  • جبارعلی ذاکری ۱۳۹۸-۰۵-۲۷ ۲۲:۲۶

    مهمات مبارزه با تحریم

    آنچه در شرایط تحریم و محدودیت‌ها ضرورت دارد، تولید سامانه‌های «علائم الکترونیکی» است. در مورد بخش ریل هم، اگر حمایت جدی از سوی تولیدکنندگان و سیاستگذاران در دستور کار قرار گیرد، بخش وسیع‌تری از نیازهای داخلی پوشش داده می‌شود و افزایش تیراژ محصولات ساخت ایران، قابلیت اجرایی و عملیاتی پیدا خواهد کرد.

  • علی دینی ترکمانی ۱۳۹۸-۰۵-۲۷ ۱۷:۴۲

    یک اقتصاددان و کارشناس در حوزه مسکن خبر داد؛

    سیاست بهینه برای ساماندهی بازار اجاره

    علی دینی‌ترکمانی نسبت به عواقب اجرای نادرست برخی از سیاست‌ها برای ساماندهی بازار مسکن هشدار داد و سیاست بهینه برای ساماندهی بازار اجاره را تشریح کرد.

  • نوروزی ۱۳۹۸/۰۵/۲۶

    افق‌های جدید برای رونق صنعت ساختمان

    سرعت رشد جمعیت ایران در طول سال‌های اخیر، همواره بالاتر از نرخ رشد تولید مسکن بوده و به همین علت همواره فاصله‌ای معنادار میان میزان تولید مسکن و تعداد متقاضیان خانه در ایران وجود دارد.

  • سعید بیانی ۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۰۹:۴۱

    بهره‌وری حمل‌و‌نقل هوایی، نیازمند نگاه جامع

    تحقق بهره‌وری در حمل‌ونقل هوایی به حمایت مدیران ارشد و هماهنگی فعالیت‌ بخش‌های مختلف این صنعت ارتباط دارد.

  • علی اسدی ۱۳۹۸-۰۵-۰۵ ۱۴:۵۹

    دیدگاه:

    با «سلام» چه باید کرد؟

    ترمینال سلام در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به عنوان یکی از مدرن ترین پایانه‌های هوایی کشور به افتتاح رسید و برخی از پروازهای خارجی ایران ایر نیز به این ترمینال منتقل شد. اما تاکنون هیچ برنامه ای برای انتقال باقی پروازها به این ترمینال اعلام نشده است. انتقالی که باید با برنامه ریزی صحیح به سودآوری این ترمینال منجر شود.

  • نوروزی ۱۳۹۸-۰۴-۲۳ ۱۳:۳۳

    مالیات بر عایدی، ضامن تعادل در بازار مسکن

    اوضاع نابسامان اجاره‌بها بسیاری از متقاضیان مسکن را دچار آشفتگی و ناگزیر به مهاجرت‌های ناخواسته کرده است.

  • کاوه همتی فرد ۱۳۹۸-۰۴-۱۶ ۱۵:۴۳

    یادداشت:

    مرگ چند نفر از اعضای خانواده در حوادث رانندگی قابل قبول است؟

    اگر از شهروندان سوال شود که « چه تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی در طول مدت یک بازه زمانی می‌تواند قابل قبول باشد؟» ممکن است اعداد و ارقام مختلفی را اعلام کنند، اما اگر همین سوال را به «مرگ چه تعداد از اعضای خانواده شما در حوادث رانندگی قابل قبول است؟» تغییر دهیم، چه پاسخی خواهند داد؟ آیا به همان راحتی رقم کشته‌شدگان چندین هزار نفری در سال پاسخ خواهند داد؟ به طور حتم عمق فاجعه تاثر برانگیز تلفات رانندگی بر هر کسی بیش‌تر عیان می‌شود.

  • علی اسدی ۱۳۹۸-۰۳-۱۱ ۱۴:۵۰

    یادداشت:

    ادغام؛ راهکار نجات شرکت‌های هواپیمایی

    شرکت‌های هواپیمایی شرایط خاصی را پشت سر می‌گذارند. تحریم‌ها علیه صنعت هوانوردی، تامین هواپیما و قطعات را دشوار کرده، افزایش قیمت ارز هزینه‌ها را افزایش داده و شرایط خاص اقتصادی، سبب شده قدرت خرید مردم و به تبع آن تقاضا برای سفرهای هوایی کاهش پیدا کند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد‌ برای شرکت‌های هواپیمایی یک ضرورت است و ادغام می‌تواند این مهم را محقق کند.

  • علی اسدی ۱۳۹۸-۰۲-۰۳ ۱۵:۴۱

    یادداشت:

    مرگ در بویینگ؛ ملاحظات تجاری و جان انسان‌ها

    بویینگ ۷۳۷ Max، یعنی جدیدترین هواپیمای باریک پیکر شرکت آمریکایی بویینگ، تاکنون دو سانحه مرگبار در کارنامه خود داشته است و این درحالی است که مدت زمان زیادی از آغاز پرواز این هواپیما نمی‌گذرد. هرچند یک نقص نرم‌افزاری سبب سقوط این هواپیماها شده است، اما در واقع می‌توان گفت علت اصلی سقوط، ملاحظات تجاری است.

  • کاوه همتی فرد ۱۳۹۸-۰۲-۰۳ ۱۱:۲۱

    دیدگاه؛

    لزوم بازتعریف مدیریت سیلاب در راه و راه‌آهن

    ایران ابتدا نیازمند برخورداری از یک معنی مشخص برای سیل و سپس بازتعریف مدیریت سیلاب در راه و راه‌آهن باتوجه موقعیت جغرافیایی، توپوگرافی و هیدرولوژی مناطق مختلف و استان‌های کشور آن هم برای اتخاذ سیاست‌ها و تصمیمات برای بهبود عملکرد مدیریت بحران در کشور است.

  • امیرهوشنگ قلندری ۱۳۹۸-۰۱-۲۶ ۲۰:۱۹

    وزارت راه و شهرسازی و نیاز به تخصیص اعتبار ویژه برای بازسازی ویرانی‌های سيل

    امیرهوشنگ قلندری

  • علی اسدی ۱۳۹۸-۰۱-۲۴ ۱۰:۵۳

    هوانوردی و سودی که الزاما اقتصادی نیست

    علی اسدی خمامی

    سودآوری مفهومی است که با توسعه اقتصادی عجین است و این تفکر وجود دارد که هر کسب‌وکاری برای توسعه، باید سودآور باشد. این تفکر در مورد صنعت هوانوردی نیز وجود دارد، بی‌آنکه به این نکته توجه شود که سود صنعت هوانوردی، الزاما اقتصادی نیست.

  • مهدی صفری مقدم ۱۳۹۸-۰۱-۰۵ ۱۳:۳۲

    یادداشت

    معماری لجستیک و حمل‌ونقل چندوجهی، نقشه راه آینده

    مهدی صفری مقدم* پروژه «معماری تفصیلی لجستیک و حمل‌ونقل چندوجهی» تعریف شده و اجرای آن پس از فرایند جذب مشاور که از دی‌ماه سال 97 آغاز شده است، با توجه به مراحل و شرح خدمات تدوین شده برای این پروژه، می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین اقدامات در زمینه ساماندهی لجستیک در کشور دانست.

  • چابهار ۱۳۹۸-۰۱-۰۲ ۱۴:۰۸

    نگاهی به بزرگترین بندر اقیانوسی کشور

    چابهار، نگین درخشان خلیج فارس

    در سال ۱۳۵۲ طرح جامع تاسیس بندر چابهار مطرح و قراردادهای تاسیس با پیمانکار مربوطه منعقد گردید و پس از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق افتاد و بخشی از طرح شامل اسکله نصب سریع و موج شکن آغاز و به انجام رسید.

  • محمد ارفع ۱۳۹۷-۱۲-۲۹ ۱۴:۳۱

    تعطیلات نوروز فرصتی برای رونق گردشگری ریلی

    ​مهندس محمد ارفع*:​امروزه حمل و نقل ریلی نقش بسیار زیادی در جابه جایی بار و مسافر دارد به صورتی که در بسیاری از کشورها، ریل نه تنها برای جایه جایی بلکه مسیر آن یک جنبه توریستی و گردشگری یافته و از آن به عنوان یک فرصت برای توسعه بخش گردشگری استفاده می شود.

  • شهرام آدم نژاد ۱۳۹۷-۱۲-۱۴ ۱۱:۰۵

    راه‌آهن قزوین - رشت، شریان ارتباط منطقه‌ای

    *شهرام آدم نژاد: راه‌آهن به عنوان شریان ارتباطات موثر منطقه ای، یکی از ابزارهای توسعه ملی است و افتتاح طرح استراتژیک راه آهن قزوین - رشت افتخار بزرگی است که موجب رشد حمل ونقل بار، مسافر و ترانزیت خواهد شد.

  • محمد سعیدنژاد ۱۳۹۷-۱۲-۰۷ ۰۹:۲۸

    ضرورت‌های بهره‌برداری از حمل و نقل دریایی در زمان تحریم

    محمد سعیدنژاد:* بر نهادها و سازمان‌های کشور واجب است که با تغییر رویکرد خود به توسعه مناطق مستعد کشور در نقاط ساحلی با نسبت بیشتر در قبال مناطق برخوردار و توسعه زیربناها در این مناطق بپردازند و ضمن افزایش بهره‌وری ملی در استفاده از موقعیت‌های سرزمینی گسترده ایران و کاهش آثار مخرب زیست‌محیطی در توسعه نامتوازن مناطق مرکزی و شمالی کشور که آثار آن در سال‌های اخیر به خوبی مشهود است موجبات رشد و توسعه نقاط ساحلی کشور را رقم بزنند.

  • حامد مانی فر ۱۳۹۷-۱۲-۰۵ ۰۹:۵۷

    بازخوانی وظایف، اختیارات و اشتغال مهندسان در مناسبتی ملی

    مهندس حامد مانی‌فر*:پنجم اسفند، که به یاد خواجه نصیرالدین طوسی به نام روز «مهندسی» نامگذاری شده است فرصتی برای بازخوانی وظایف، اختیارات و اشتغال مهندسان کشور است و چه حوزه‌ای از مهندسی را مهم‌تر از حوزه‌ای می‌توان دانست که با ایمنی انسان ها سرو کار دارد.

  • حسین عبده تبریزی ۱۳۹۷-۱۱-۲۴ ۱۶:۳۰

    پیشنهادهای عبده‌تبریزی برای چگونگی ورود دولت به عرضه مسکن

    حسین عبده تبریزی کارشناس اقتصادی و اقتصاد مسکن، معتقد است: ورود دولت به بخش عرضه مسکن نباید از طریق مداخله مستقیم در حوزه ساخت و ساز باشد.

  • اکبری ۱۳۹۷-۱۱-۲۰ ۱۸:۱۳

    لزوم نگاه تحقیقاتی به پروژه‌­های اجرایی حوزه نگهداری راه

    دکتر رضا اکبری*: نگهداری راه گرچه واژه و مفهوم بسیار ساده­‌ای به نظر می‌رسد، لیكن ژرفای عظیمی دارد و سرشار از تخصص‌ها و فنون مختلف رشته‌ های علوم طبیعی و انسانی و مهندسی است و بسیاری از پروژه‌­های نگهداری راه (به معنای عام) دارای ماهیت تحقیقاتی و پژوهشی نهفته هستند.

  • علی بیت اللهی ۱۳۹۷-۱۱-۱۵ ۱۳:۲۳

    بوی بد در تهران، روایت‌ها و بررسی‌ها

    دكتر بيت اللهی:* طبق بررسی‌ها تاكنون گاز مركاپتان نقشی در بوی بد تهران نداشته است.

  • بندر ۱۳۹۷-۱۱-۱۰ ۱۶:۰۵

    یادداشت

    راهکارهای ۱۳ گانه جذب سرمایه‌گذار در بنادر کشور

    کاپیتان رامین رجایی :*بنادر و حمل و نقل دریایی بواسطه داشتن مزیت‌هایی از جمله هزینه پائین جابجایی، پرداخت وجه در مقابل اسناد معتبر، و سرعت عمل در رساندن کالا از تولیدکننده به مبادی ورودی کشورها، از مناسب‌ترین روش‌های حمل و نقل است و همواره دارای توجیه اقتصادی بهینه‌ای است.

  • روح‌الله فلاح‌تبار ۱۳۹۷-۱۱-۰۹ ۱۵:۱۵

    یادداشت

    لزوم تاسیس شرکت خدمات ناوبری هوایی برای بهره‌برداری از مزیت سرزمینی ایران

    روح‌الله فلاح‌تبار*: صنعت هوانوردی، صنعتی رو به رشد و سودآور است و در سطح جهانی، توجه بسیاری به آن معطوف شده است. در ایران نیز اهداف توسعه‌ای، افزایش سهم کشور را از حمل و نقل مسافران بین‌المللی نشانه گرفته است. اما آیا ایران از مزیت رقابتی برای رقابت با غول‌های هوانوردی خاورمیانه برخوردار است؟ آیا عاقلانه نیست که برای سهم‌خواهی از این بازار، بر مزیت مطلق خود که همان مزیت سرزمینی است اتکا کنیم؟

  • علی بیت اللهی ۱۳۹۷-۱۱-۰۵ ۰۹:۲۵

    بیت اللهی:

    فرضیه تاثیر تجمع تنش‌های تکتونیکی در پخش گازهای متصاعده در تهران بررسی می‌شود

    دبیر کارگروه ملی زلزله و لغزش‌ لایه‌های زمین با بیان اینکه همزمان با انتشار بوی بد در تهران، این بو در "قم"، "ابهر"، "کرج" و "حوالی آبیک" نیز احساس شده است، گفت: کلیه فرضیه‌هایی که می‌تواند در این زمینه موثر باشند، مورد بررسی قرار گرفت که مطالعات میدانی بر روی ۸ عامل پیشنهادی صورت گرفت که تاثیر آنها در انتشار این بو منتفی شد و در این زمینه تنها یک فرضیه مطرح است که راستی آزمایی در این باره آغاز شده است.

  • رحمت‌اله مه‌آبادی ۱۳۹۷-۱۱-۰۱ ۱۴:۵۸

    مديريت زمان مهمترين مهارت مديريت است

    رحمت اله مه آبادی*: مدیریت زمان مهمترین مهارت مدیریت است و برای ماهر شدن مدیران و کارکنان در این مقوله و آموختن تکنیک‌ها و ایجاد سیستم‌ها هرچه می‌توان باید هزینه کرد.

  • علی بیت اللهی ۱۳۹۷-۱۰-۳۰ ۱۰:۰۹

    پلاسکو نماد مدرنیته ایران و درس‌های آن حادثه

    دکتر علی بیت‌اللهی*: در سالگرد حادثه پلاسکو یاد و خاطره تمامی شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو را گرامی داشته، فداکاری و شجاعت آنان را هرگز فراموش نخواهیم نمود. امید است حادثه پلاسکو و درس های آموخته شده از آن، چراغ راهی برای حرکت بسوی جامعه ایمن و شهری ایمن تر باشد.

  • بهروز آقایی ۱۳۹۷-۱۰-۲۶ ۱۱:۳۷

    مهار تورم و جلوگیری از تبعات محدودیت‌ها در حوزه‌های دریایی و بندری

    بهروز آقایی:* اعطای تخفیف‌های ویژه در حوزه ترانزیت و ترانشیپ کالا، جلب اعتماد بخش خصوصی، تسهیلات تشویقی برای عرضه ارز حاصل از صادرات، مکانیزه کردن و تسهیل فرآیندها و خدمات گمرکی، تسهیل در بسط و گسترش شاخص‌های جذابیت صنعت توریسم و اعطای تسهیلات و تخفیف‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها برای رقابت‌پذیری کالاهای صادراتی از جمله راهکارهای مهار تورم و جلوگیری از تبعات محدودیت های ایجاد شده در حوزه دریایی و بندری است.

  • علی بیت اللهی ۱۳۹۷-۱۰-۲۴ ۱۵:۵۲

    جابجايی روستاها و يك تجربه ناموفق ديگر

    دكتر علی بيت‌اللهی: بعد از زلزله بم با هدف دوری از خطر زلزله و خط گسل آن برخی از روستاها را جابه جا کردند اما به دلیل آنکه محل جدید فاقد آب و فضای سبز بود روستاییان اندک اندک به روستای خود بازگشتند.