شناسهٔ خبر: 62028 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه حمل و نقل استان ها

بازگشایی مرز ماهیرود و از سرگیری روند افزایشی میزان صادرات از این پایانه/ ثبت رکورد آماده به کاری ۹۷ درصدی تجهیزات دریایی در بندر امام/ افتتاح پروژه تعریض ۱۸ کیلومتر از محور ایوانکی به آبسرد/ جابجایی يك ميليون و ۳۰۰ هزار TEU کانتینر در بندر شهید رجایی/ آغاز ساخت ۱۰ فقره دور برگردان عریض در گلستان / انتخاب اصفهان به عنوان پایلوت طرح مطالعات جامع مجتمع های خدماتی-رفاهی بین راهی

گزارش آخر هفته در هفته‌ای که گذشت بازگشایی مرز ماهیرود و از سرگیری روند افزایشی میزان صادرات از این پایانه، ثبت رکورد آماده به کاری ۹۷ درصدی تجهیزات دریایی در بندر امام، افتتاح پروژه تعریض ۱۸ کیلومتر از محور ایوانکی به آبسرد، جابجایی يك ميليون و ۳۰۰ هزار TEU کانتینر در بندر شهید رجایی، آغاز ساخت ۱۰ فقره دور برگردان عریض در گلستان و انتخاب اصفهان به عنوان پایلوت طرح مطالعات جامع مجتمع های خدماتی-رفاهی بین راهی از مهمترین اخبار حوزه به شمار می آیند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مروری بر اخبار مهم حوزه حمل و نقل در استان‌های کشور نشان می‌دهد بازگشایی مرز ماهیرود و از سرگیری روند افزایشی میزان صادرات از این پایانه، ثبت رکورد آماده به کاری ۹۷ درصدی تجهیزات دریایی در بندر امام، افتتاح پروژه تعریض ۱۸ کیلومتر از محور ایوانکی به آبسرد، جابجایی يك ميليون و ۳۰۰ هزار TEU کانتینر در بندر شهید رجایی، آغاز ساخت ۱۰ فقره دور برگردان عریض در گلستان و انتخاب اصفهان به عنوان پایلوت طرح مطالعات جامع مجتمع های خدماتی- رفاهی بین راهی از مهمترین اخبار در این حوزه در هفته‌ای که گذشت به شمار می‌آیند.

خراسان جنوبی

مدیر پایانه مرزی ماهیرود از بازگشایی این مرز و از سرگیری روند افزایشی میزان صادرات در آن خبر داد. علی اکبر مزیدی در خصوص بازگشایی و ازسرگیری روند صادرات از پایانه مرزی ماهیرود عنوان نمود که با توجه به رفع محدودیت و ممنوعیت واردات کالا توسط گمرکات افغانستان در اواسط آبان ماه سال ‌جاری روند صادرات محمولات سوختی از پایانه مرزی ماهیرود به حالت عادی بازگشته است. این محدودیت و ممنوعیت اعمال شده از تاریخ ۱۳۹۷/۰۶/۲۵توسط گمرک افغانستان بر برخی کالاهای خاص وارداتی، نزدیک به دو ماه به درازا انجامید که با پیگیری های بعمل آمده و رایزنی های اعمال شده با طرف افغانی و انعکاس مشکلات عدیده¬ی ایجاد شده برای رانندگان و ناوگان هر دو طرف، مجددا در تاریخ ۱۳۹۷/۰۸/۱۴ مرز ماهیرود به روی کالاهای صادراتی مورد نظر بازگشایی شد.

گلستان

رییس معاونت مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان گلستان با بیان اینکه با توجه به پیوستگی روستاها و ترافیک سنگین محورهای روستایی در استان لازم است که برخی راه‌های روستایی به راه اصلی تبدیل شوند، گفت: مطالبات و دیون پیمانکاران از سال ۱۳۹۳ سبب شده که اجرای پروژه‌های زیرساختی به سختی صورت بگیرد. علی‌اکبر شاهینی، رییس معاونت مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره آخرین وضعیت پروژه‌های راه روستایی در استان گفت: طول شبکه راه‌های روستای گلستان ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است و بیش از ۲ هزار و ۷۵۰ کیلومتر آن آسفالت است، ۳۰۰ کیلومتر شوسه و ۴۰ کیلومتر راه خاکی است که نیاز به عملیات زیرسازی و آسفالت دارد.

همچنین مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای‌گلستان با اعلام‌ کاهش ۲۱ درصدی تلفات جاده‌ای استان طی ۷ ماه ابتدایی سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته؛ موتورسواران و عابرین پیاده را با ۱۰۸ کشته در صدر این آمار قرار داد. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای‌گلستان با اعلام‌ کاهش ۲۱ درصدی تلفات جاده‌ای استان طی ۷ ماه ابتدایی سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته؛ موتورسواران و عابرین پیاده را با ۱۰۸ کشته در صدر این آمار قرار داد. مهدی میقانی افزود: پزشکی قانونی گلستان مجموع کشته های برون شهری و روستایی استان را در ۷ ماهه گذشته ۱۷۴ نفر اعلام کرده است. وی، مابقی کشته‌ها را مربوط به سرنشینان خودروها و رانندگان وانت بارها و ادوات کشاورزی بیان کرد و گفت: مشارکت همگانی دستگاههای اجرایی مرتبط در امر ایمنی ترافیک باعث کسب این هدف شده و برای تداوم این کار نیز باید اقدامات تاثیرگذار فرهنگی اجتماعی را برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی با مشارکت دستگاههای متولی به کار بندیم.

در ادامه در مراسمی متمرکز با حضور استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان گلستانی، عملیات اجرایی احداث ۱۰ فقره دور برگردان عریض در معابر مواصلاتی و بزرگراهی استان گلستان آغاز شد. سیدمناف هاشمی، استاندار گلستان در آیین کلنگ زنی احداث این بریدگی‌ها در محدوده سرخنکلاته گرگان اظهارداشت: جاده‌ها و راه‌های ارتباطی گلستان برازنده و در شان مردم نیست و ایمن سازی جاده‌های گلستان از اولویت‌های کاری در استان است. هاشمی ادامه داد: استان گلستان در مسیر استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی، شاهراه ارتباطی در شمال و شمال شرقی کشور است و نقش تاثیرگذاری در حوزه حمل و نقل جاده‌ای ایفا می‌کند.

خوزستان

میزان آماده به كاري شناورهاي خدماتی مجتمع بندری امام خمینی(ره) در هشت ماهه نخست سال جاری ۱۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته برخوردار بوده و این روند طی دو ماه متوالی به میزان ۹۷ درصد تثبیت شده است. معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اظهار داشت: اقبال عمومی صاحبان خطوط کشتیرانی و کالا جهت استفاده از بندر امام خمینی(ره) به عنوان بندر مقصد با توجه به زیرساخت های موجود، مجاورت با مراکز بزرگ صنعتی و جمعیتی باعث ایجاد ترافیک بالا در عملیات بندری و دریایی گردیده است؛ از همین رو مدیران سازمان در راستای حفظ و صیانت از تجهیزات استراتژیک توجه ویژه به نگهداشت از تجهیرات با ایجاد فرآیندهای افزایش قابلیت اطمینان  RCM (Reliability Centered Maintenance)  نموده است.

خراسان رضوی

معاون مديركل و رييس اداره راه و شهرسازی شهرستان تربت حيدريه از احداث و آسفالت ۳ كيلومتر از راه روستايی ترقی واقع در بخش كدكن شهرستان تربت حيدريه خبر داد. مهدي يوسفي مقدم با اعلام اين خبر گفت: راه روستايي ترقي به طول ۵/۶ كيلومتر مي باشد كه طبق توافق اداره راه و شهرسازي شهرستان تربت حيدريه با شوراي روستا، زيرسازي ۳ كيلومتر از اين محور با مشاركت شوراي روستا و آسفالت آن توسط اداره راه و شهرسازي شهرستان تربت حيدريه انجام شد.

قم

رئیس اداره نگهداری پل و ابنیه فنی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم از عملیاتی شدن طرح تعمیر ایمن سازی پل شکوهیه واقع در جاده قدیم قم-تهران خبر داد. رئیس اداره نگهداری پل و ابنیه فنی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از عملیاتی شدن طرح تعمیر ایمن سازی پل شکوهیه واقع در جاده قدیم قم-تهران خبر داد. عباس شکوری عنوان کرد: در قالب اعتباری افزون بر یازده میلیارد ریال (جهت بهسازی شش دستگاه پل جاده ای) طرح مرمت وایمن سازی پل شکوهیه در محور قدیم قم-تهران عملیاتی شد.

همچنین سرپرست اداره هماهنگی امور حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: استان قم بعد از استان تهران بیشترین طول آزاد راه ها و بزرگراه ها را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر راه برون شهری را در اختیار دارد.محمدرضا فرج به اهمیت جایگاه استان قم در سیستم حمل و نقل کشور اشاره کرد و اظهار داشت: شهر قم با وجود حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران به عنوان دومین مرکز زیارتی کشور شناخته می شود که به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی ویژه و استقرار در مسیر چهار راه مواصلاتی ۱۷ استان کشور نقش کریدور ارتباطی را به خوبی ایفا می کند.

در ادامه ابوالفضل جمالی در دیدار صمیمانه فرمانده انتظامی استان قم عنوان کرد : سطح تعامل و همکاری پلیس راه و راهداری و حمل ونقل استان موجب افزایش ضریب ایمنی و تسهیل ترافیک درمحورهای جاده ای شده است. با حضور فرمانده انتظامی و رییس پلیس راه استان قم دراداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان قم،  از خدمات مدیر کل ، معاونین ودیگر کارکنان این اداره کل تقدیر به عمل آمد. درابتدای این دیدار عاری از تکلف ، همراهان با حضور در مرکز مدیریت راههای این اداره کل ضمن آشنایی با نحوه ارائه خدمات موضوعه توسط این مرکز بر ضرورت تقویت و توسعه ساختارهای آن  تاکید نمودند. درادامه ابوالفضل جمالی مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان قم در سخنانی ضمن عرض خوش آمد ، عنوان کرد : بحمدا... سطح تعامل و همکاری های دو دستگاه خدمتگزار جاده ای ( پلیس راه و راهداری و حمل و نقل ) عالی و موجب افزایش ضریب ایمنی و تسهیل ترافیک در محورهای جاده‌ای استان شده است.

سمنان

وزیر راه و شهرسازی در سفری یک روزه به استان سمنان ضمن حضور در مراسم افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی ۲ شهرستان گرمسار و آرادان از نزدیک در جریان جزئیات پروژه‌ها قرار خواهد گرفت. محمد اسلامی در سفری یک روزه به استان سمنان ضمن حضور در مراسم افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی ۲ شهرستان گرمسار و آرادان از نزدیک در جریان جزئیات پروژه‌ها قرار خواهد گرفت.

زنجان

رئیس اداره نگهداری ابنیه راه ها ی اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان زنجان گفت:درهشت ماهه سالجاری ۹پل بزرگ در محورهای مواصلاتی استان تعمیر و بهسازی شده است. رئیس اداره نگهداری ابنیه راه ها ی اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان زنجان گفت:درهشت ماهه سالجاری ۹  پل بزرگ در محورهای مواصلاتی استان تعمیر و بهسازی شده است. حسین اسکندری با اعلام این خبر افزود: بهسازی و تعمیر پل ها شامل تعویض دال های فرسوده پل ها، احداث رادیه و برید، تنظیم بستر، مقاوم سازی پایه پل ها، تعمیر دیواره های هدایت آب، مرمت قرنیز و نرده پل است.

همچنین با توجه به كنترل تردد وسايل نقليه با ۷۴ دستگاه ترددشمار برخط در محورهاي بين شهري استان زنجان، در آبان ­ماه سال جاري تعداد ۱۱.۹۰۷.۱۶۹ (۱۱ میلیون و....)تردد وسيله نقليه در ۳۷ مقطع از محورهای مواصلاتي داراي ترددشمار برخط فعال استان زنجان (۷۴ مسیر بصورت رفت و برگشت) ثبت شده ‌است. با توجه به كنترل تردد وسایل نقلیه با ۷۴ دستگاه ترددشمار برخط در محورهای بین شهری استان، در آبان ­ماه سال جاری تعداد ۱۱.۹۰۷.۱۶۹ (۱۱ میلیون و....)تردد وسیله نقلیه در ۳۷ مقطع از محورهای مواصلاتی دارای ترددشمار برخط فعال استان زنجان (۷۴ مسیر بصورت رفت و برگشت) ثبت شده ‌است. علی اکبری با اعلام این خبرافزود: در این مدت تعداد ترددها در جاده­های کشور حدود ۵۴۶ میلیون تردد بود که استان زنجان با این میزان تردد رتبه ۱۷ ام کشور را داراست. بیشترین تردد در آزادراه– زنجان با ۴۹۷.۶۵۲ تردد و کمترین تردد در محورتکاب- دندی با ۱۱.۷۴۳ جابجایی صورت گرفته است.

هرمزگان

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تخلیه و بارگیری یک میلیون و ۳۲۸ هزار TEU کانتینر طی هشت ماهه سال جاری در بندر شهید رجایی خبر داد. اله مراد عفیفی پور با ارائه تازه‌ترین آمار و ارقام از عملکرد کانتینری بندر شهید رجایی طی هشت ماهه سال ۹۷، اظهار داشت: در این دوره زمانی، در مجموع یک میلیون و ۳۲۸ هزار و ۷۰۲ TEU کانتینر(هر تی ای یو معادل یک کانتینر بیست فوت) در این بندر تخلیه و بارگیری شد. عفیفی پور خاطرنشان کرد: از مجموع ۹۸۱ هزار و ۵۴۶ TEU کانتینر پر تخلیه و بارگیری شده، ۲۴۲ هزار و ۹۳۹ TEU مربوط به محموله های ترانزیتی بوده است .

همچنین مدیركل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از تخلیه دو نگله فوق سنگین با وزن مجموع ۶۵۴ تن در منطقه وی‍ژه اقتصادی بندر شهید رجایی خبر داد. اله مراد عفیفی پور ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: این محموله ها شامل یک دستگاه توربین با وزن ۳۳۶ تن و یک دستگاه ژنراتور ثابت به وزن ۳۱۸ تن بود که برای تخلیه آنها از کشنده های بوژی (دستگاهی برای حمل کالاهای حجیم و سنگین) با ۲۸ محور استفاده شد. وی افزود: این محموله ها با استفاده از یك فروند كرین بارج (نوعی شناور جرثقیل دار) ۸۰۰ تنی متعلق به بخش خصوصی در بندر تخلیه شد. عفیفی پور با اشاره به مراحل عملیات جابجایی این محموله گفت: این دو نگله ابتدا با استفاده از كرین بارج، از روی كشتی جابجا شد. پس از طی مسافت كوتاه دریایی و با بیشترین دقت، این محموله بر روی كشنده های بوژی كه از قبل بر روی اسكله مستقر شده بود، قرار گرفته و پس از مهاربندی كامل آن بر روی كشنده، با رعایت كامل الزامات ایمنی، عملیات انتقال به محوطه های بندری انجام پذیرفت.

مرکزی

دیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از ثبت ۱۸میلیون تردد در محورهای مواصلاتی استان مرکزی خبر داد. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از ثبت ۱۸میلیون تردد در محورهای مواصلاتی استان مرکزی خبر داد. علی زندی فر گفت: تردد ۱۷میلیون و  ۹۷۸ هزار و ۷۰۰ وسیله نقلیه در محورهای مواصلاتی استان مرکزی  در آبان ماه سال جاری به ثبت رسید. علی زندی فر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اعلام این خبر اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۶۲ سامانه تردد شمار در محورهای مواصلاتی استان، آمار کل تردد ثبت شده در آبان ماه سال جاری ۱۷میلیون و ۹۷۸هزار و ۷۰۰ وسیله نقلیه بوده که این ترددها نسبت به مدت مشابه ۱۴درصد افزایش داشته است.

لرستان

رییس اداره نظارت بر راه روستایی استان لرستان با اشاره به اینکه از ۶ هزار و ۸۴۰ کیلومتر راه روستایی، ۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر آن راه خاکی است که در فصل‌های سرد سبب در راه ماندگی برای مسافران می‌شود، گفت: لازم است که راهکاری برای تامین اعتبار و مطالبات پیمانکاران پیدا شود.  گودرز باباعباس، رییس اداره نظارت بر راه روستایی راه و شهرسازی استان لرستان به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت:  بسیاری از پروژه‌ها در مرحله آغازاست. به عنوان مثال در شهرستان الیگودرز ۲۱ روستا داریم و این روستاها به طول ۳۵ کیلومتر هستند که ۵ کیلومتر از راه‌های آن‌ها آن‌ها قیرپاشی شده‌اند.

همدان

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان رفع نقاط پر حادثه را از مهمترین وظائف این اداره کل عنوان کرد. حمید پرورشی خرم در جمع روسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان با تأکید بر رفع نقاط حادثه خیز به منظور جلوگیری از تصادفات منجر به فوت و جرح، اظهار داشت: در بررسی های انجام شده ناشی از تصادفاتT ابعاد مختلفی قابل بررسی بوده که در این بین سهم راهداری و جاده هم تعریف شده است. وی با بیان اینکه باید سعی شود مکاتبات برای اعلام نقاط ضعف جاده ای برای فرمانداری ها ارسال شود، یادآور شد: اعلام موارد ضعف و لازم به اصلاح در جاده ها به مقامات استانی دلیلی بر افزایش اعتبارات خواهد بود.

کردستان

 چهارمین جلسه کارگروه حمل و نقل ، شریانهای حیاتی ، بلایا و طوفان استان کردستان با حضور اعضای کارگروه صبح امروز شنبه در محل اداره کل راه و شهرسازی کردستان برگزار شد. شهرام شکری مدیر توسعه منابع گفت:با توجه به آمار فوتی اعلام شده در سال ، متأسفانه  تنها خسارات مستقیم تصادفات  چیزی حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیارد تومان است، پس می طلبد که بطور اساسی اقدامات بازدارنده برای کاهش تصادفات از جمله فرهنگ سازی و آموزش از کانالهای مختلف و با استفاده از ظرفیت های متعدد موجود صورت گیرد. شکری در ادامه اعمال قانون و پیگیری و جدیت در این مورد با استفاده از راهکارهای مختلف از جمله افزایش تعداد دوربین های ثبت تخلفات  جاده ای را راهکاری دیگر برای کاهش تصادفات اعلام کرد و گفت : اختصاص اعتبار برای این موارد نه تنها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری ممناسبی است که می تواند در کاهش تصادفات وتلفات جاده ای مؤثر واقع شود.

همچنین سرپرست اداره کل راه وشهرسازی کردستان گفت: توسعه راه ها و محورهای مواصلاتی می تواند در مسیر توسعه پایدار استان کردستان نقش مستقیمی داشته باشد. شهرام ملکی در جلسه تعیین تکلیف نقاط پر حادثه جاده‌های برون شهری استان کردستان، اظهارداشت: طی چند سال گذشته توسعه راه‌ها و محورهای مواصلاتی استان با شتاب مناسبی در دست اقدام بوده و در صورت پایان یافتن این طرح ها تاثیرات فراوانی بر روند توسعه پایدار استان را شاهد خواهیم بود. وی افزود: تسریع در روند اجرای طرح های راهسازی باید با جدیت پیگیری شده و هر چه سریعتر با تعیین پیمانکاران توانمند روند انجام این پروژه ها را تسریع بخشید. سرپرست اداره کل راه وشهرسازی کردستان:ادامه داد: در حال حاضر در بسیاری از مسیرهای ارتباطی استان کارگاه‌های راهسازی فعال بوده و امیدواریم با این روند در آینده نزدیک شاهد اتمام این طرح‌ها و توسعه همه جانبه محورهای مواصلاتی استان باشیم.

تهران

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران از شروع طرح راهداری زمستانی استان از آذر ۹۷ تا فرودین ۹۸خبر داد.  عادل مصدقی از شروع طرح راهداری زمستانی خبر داد.  عادل مصدقی معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران در خصوص این طرح گفت: طرح راهداری زمستانی از ۱۵ آذر ماه سال ۹۷ آغاز و تا ۱۵ فروردین سال ۹۸ ادامه دارد. مصدقی در ادامه افزود: در این طرح ۴۷۰ نیروی کارآمد و متخصص در امر راهداری با تجهیز و بکارگیری۲۰۷ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین و سبک که ۲۲ مورد آن ویژه گشت راهداری می باشد با تمام توان ارتقاء سطح ایمنی و سهولت تردد کاربران جاده ای را عهده دارند.

اصفهان

مدیركل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: طرح جامع مطالعاتی مجتمع های خدماتی-رفاهی بین راهی كشور به صورت پایلوت توسط كارشناسان این اداره كل انجام می شود. مهدی خضری درحاشیه اولین نشست كارگروه منطقه ای بازرگانی و سرمایه گذاری منطقه چهار كشور اظهار كرد: سند چشم انداز توسعه استان اصفهان نگاه ویژه ای به توسعه صنعت گردشگری دارد. وی با بیان اینكه سفر در بستر جاده ها و با استفاده از سیستم های حمل ونقل عمومیارتباط مستقیمی با این نهاد دارد، گفت: سرعت توسعه وارتقا زیرساخت های گردشگری، تعداد سفرها و تعداد مجتمع هایخدماتی-رفاهی بین راهی باید با یكدیگر هماهنگ باشد.

ایلام

سیل بند محله بانبرز شهر ایلام توسط اداره كل راه وشهرسازی استان در راستای برنامه تاب آوری سكونتگاههای غیر رسمی در حال اجرا است. مدیركل راه وشهرسازی استان در خصوص این طرح گفت: این اداره كل در راستای سیاست‌های وزارت راه وشهرسازی (شركت بازآفرینی شهری ایران)  برنامه‌های تاب آوری محلات هدف و سكونتگاههای غیر رسمی را در دست اجرا دارد كه یكی از این برنامه ها احداث سیل بند محله بان برز شهر ایلام می باشدكه تسریع در مراحل احداث آن از مطالبات ساكنین محله مذكور در میز خدمت تشكیل شده در مسجد امام خمینی(ع) محله بان برز(مهرآباد ) بود.

اردبیل

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با اشاره به اینکه به طول بزرگراه‌های استان اردبیل باید ۶۵۰ کیلومتر افزوده شود، گفت: در جلسه هفته اخیر در تهران مقرر شد که در بودجه سال ۹۸ برای افزایش طول بزرگراه‌های پرترافیک استان و تامین قیر مورد نیاز برای شهرستان‌های گرمی و خلخال و نیز مطالبات پیمانکاری اعتبارات لازم اختصاص یابد. محبوب حیدری، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره جمع‌بندی جلسه‌ای در خصوص اعتبارات استان در تهران گفت: طی جلسه‌ای که در هفته اخیر با مهندس امینی و مهندس یعقوبی در تهران داشتیم، در خصوص بودجه سال ۹۸ برای استان قول‌هایی داده و موضوعاتی مقرر شد. وی افزود: به بزرگراه‌های استان اردبیل باید ۶۵۰ کیلومتر افزوده شود. بخشی از آن شامل محور اردبیل به سرچم است با حدود ۱۸۰ کیلومتر و نیز تکمیل محور اردبیل- مشکین‌شهر که حدود ۴۵ و ۵۰ کیلومترش به اتمام رسیده است و حدود ۶۰ و ۷۰ کیلومتر آن باقی مانده است این محور نیز باید به بزرگراه تبدیل شود.

قزوین

مدیر کل راه و شهرسازی  استان قزوین در جلسه ارائه جدیدترین مطالعات طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی(TOD)گفت: این طرح یک موضوع میان بخشی است و برای اجرای مناسب آن نیازمند مشارکت همه اقشار مردم از جمله متخصصین، سازمان های مردم نهاد، رسانه ها، دستگاه های اجرایی و مدیریت عالی استان هستیم. مسعود حق لطفی با بیان این مطلب گفت:رویکردجدید وزارت راه و شهرسازی در طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی(TOD)  با رویکرد وزارت قبل همسو بوده و طرح به قوت قبل ادامه پیدا می کند. وی افزود: یکی از کامل ترین دیدگاه های توسعه شهری که می تواند آغازی بر بهبود وضعیت کنونی شهرها و گامی موثر در راستای توسعه پایدار باشد توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی است. حق لطفی بیان داشت: کیفیت زندگی و قابلیت حرکت در داخل شهرها دو موضوع مهم در وزارت راه و شهرسازی بود که خوشبختانه در اولویت سیاست های مدیران جدید این وزارتخانه نیز قرار دارد.