-
۱۳۹۷-۰۷-۲۸ ۰۹:۲۲
یک کارشناس معماری و شهرسازی گفت:
راهآهن فرزند برومند انقلاب صنعتی است/ ایستگاههای راهآهن در دهههای اخیر متروک شدهاند/ ضرورت ثبت ایستگاههای راهآهن به عنوان بنای تاریخی
یک کارشناس معماری و شهرسازی درباره لزوم "مستندسازی ایستگاههای تاریخی راهآهن" گفت: انقلاب صنعتی فرزند برومندی به نام راهآهن داشت که علاوه بر وسیله ارتباطی، ابزار انتقال تمدنی است، ولی ایستگاههای راهآهن در دهههای اخیر بدون توجه به ارزشهای تاریخی متروک و دچار آسیب شدهاند؛ به همین دلیل ضرورت دارد این ایستگاهها ثبت و دارای شناسنامه شوند.
-
۱۳۹۵-۰۱-۲۶ ۰۹:۵۶
مهدی حجت مطرح كرد:
لزوم توسعه راه آهن و اتصال به مترو/ هيچ سازمانی مخالف توسعه ريلی در درون شهرها نيست
عضو سابق شوراي شهر تهران با بيان اينكه هيچ سازمان و يا نهادي مخالفت توسعه ريلي در درون شهرها نيست، گفت: وجود شهرهاي ريل پايه نيازمند مطالعات اجتماعي و همچنين تقسيم بندي شهرها در زمان توسعه شبكه حمل و نقل ريلي و ساير مسائل شهري است.
-
۱۳۹۵-۰۱-۲۶ ۰۸:۴۴
مهرداد بائوج لاهوتی مطرح کرد
نیاز به توسعه راه آهن در درون شهرها داريم/ توسعه حملونقل ریلی دورنشهری اقدامی همگام با استانداردهای جهانی
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: برای دستیابی به حمل و نقلی پاک و ایمن و همگام با استانداردهای جهانی نیازمند توسعه ریلی در درون شهر و اتصال آن به دیگر بخش های حمل و نقلی هستیم.
-
۱۳۹۵-۰۱-۲۳ ۰۸:۱۸
پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بررسی میکند؛
چرا ایده خروج ایستگاه راهآهن از تهران فاقد پشتوانه علمی و تجربه جهانی است؟
بررسی ابعاد مختلف پیشنهاد خروج ایستگاه راهآهن از تهران و مقایسه آن با تجربیات جهانی نشان میدهد این ایده فاقد پشتوانه علمی و عملی است و بهکارگیری آن در هیچ یک از شهرهای دنیا اعم از آسیای شرقی٬ اروپا٬ آفریقا و آمریکای جنوبی مشاهده نمیشود.
-
۱۳۹۵-۰۱-۲۲ ۱۰:۳۸
واکنش دبیر نخستین همایش شهرسازی ریلپایه به پیشنهاد شهردار تهران:
فکر کردن به خروج راهآهن از شهر هم اشتباه است/ کشورهای پیشرفته از شنیدن چنین پیشنهاداتی تعجب میکنند
مشاور مدیرعامل و رئیس اتاق فکر حمل و نقل ریلی شرکت راهآهن با بیان اینکه فکر کردن به خروج راهآهن از شهر اشتباه است٬ گفت: کشورهای پیشرفته از شنیدن چنین پیشنهاداتی متعجب خواهند شد.
-
۱۳۹۵-۰۱-۲۰ ۱۲:۴۲
معاون فنی و زیربنایی راهآهن مطرح کرد؛
«توسعه شهری ریلپایه» تئوری پذیرفته شده محافل بینالمللی/ رد انتقال ایستگاه راه آهن در طرح جامع تهران
معاون فنی و زیربنایی راهآهن با اعلام قبول تئوری توسعه شهری ریل پایه در محافل بین المللی گفت: موضوع انتقال ایستگاه راهآهن تهران باید در طرح جامع تهران باشد، در حالی که اصلاً چنین موضوعی در این طرح گنجانده نشده است.
-
۱۳۹۵-۰۱-۲۰ ۱۱:۴۲
کشورهای توسعهیافته با ایستگاههای راهآهن خود چه کردند؟
چرا ایستگاههای راهآهن در مراکز شهرهای بزرگ دنیا قرار دارند؟/ ایستگاه بزرگ مرکزی نیویورک در نزدیکی منهتن قرار دارد
انتقادها از باقی ماندن مجموعه راه آهن در شهر تهران در حالی بالا گرفته است که به نظر میرسد تجربه جهانی در شهرهای بزرگ و پرجمعیت جهان عکس این رفتار را نشان میدهد. تجربه ساخت ایستگاههای بزرگ راهآهن در مراکز بزرگترین پایتختهای اقتصادی جهان حاکی از آن است که راهآهن نه تنها در حومه نیست که در مرکز توجهات قرار دارد.
-
۱۳۹۵-۰۱-۲۰ ۰۹:۴۶
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راهآهن مطرح کرد:
ایستگاههای راهآهن در شهر با نگاه علمی و مدرن ساخته میشود/ توجه به ارتقای خدماترسانی در مراکز شهرها/ راهاندازی ایستگاههای راهآهن در مراکز شهرها با سیستم چندوجهی حملونقل
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راهآهن گفت: نگاه مدرن و امروزی به حملونقل ریلی این است که ایستگاهها برای ارتقای خدماترسانی در مراکز شهرها ساخته شود و با این دیدگاه خروج ایستگاه راه آهن تهران غیرعلمی است.
-
۱۳۹۵-۰۱-۱۹ ۰۹:۰۱
محمدزاده در واکنش به پیشنهاد انتقال راهآهن به خارج شهر:
انتقال راهآهن به خارج شهر موضوعی کاملا رد شده است/ هیچجای دنیا این ایده را دنبال نکردند
معاون فنی و زیربنایی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی انتقال راهآهن به خارج شهر را موضوعی کاملا رد شده خواند و گفت: این ایده در هیچ کجای دنیا اعم از کشورهای توسعه یافته و نیافته اجرایی نشده است.
-
۱۳۹۵-۰۱-۱۸ ۱۲:۰۳
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:
مخالفت دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی با خروج ایستگاه راهآهن از تهران/ اتصال راهآهن باید به مرکز شهر تقویت شود/ هر نوع هزینهکرد شهرداری خارج از محدوده تهران غيرقانونی است
مطالعه ساخت ایستگاه راهآهن در پایانه بیهقی یا شرق تهران
دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی ضمن اعلام مخالفت خود با خروج ایستگاه راهآهن از تهران گفت: با توجه به اینکه شرکت راهآهن جمهوری اسلامی در زمینه حمل و نقل حومه کلانشهرها ورود کرده، پس راهآهن نه تنها نباید از شهر خارج شود بلکه باید اتصالش به مرکز شهر نیز تقویت شود.
-
۱۳۹۵-۰۱-۱۶ ۱۶:۳۸
پورسيدآقایی در مخالفت با انتقال ایستگاه راهآهن تهران به خارج از شهر مطرح كرد:
ایده انتقال راهآهن پایتخت به مناطق حومهای منطقی و کارشناسی نيست/ بهرهگیری اقتصاد شهری از ایستگاه راهآهن
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران معتقد است که با توجه به تجربه موفق کشورهای توسعهیافته در استفاده از راهآهن برای توسعه شهرهای بزرگ، ایده انتقال راهآهن پایتخت به مناطق حومهای طرحی منطقی و کارشناسی به حساب نمیآید.
-
۱۳۹۴-۱۲-۲۲ ۰۹:۳۸
جزئیات نشست مشترک راهآهن و سازمان میراثفرهنگی در شورایعالی معماری و شهرسازی؛
ثبت جهانی راهآهن قدیمی ایران از جنوب تا شمال در یونسکو/ راهآهن ایران در آیندهای نزدیک موتور توسعه کشور میشود/ ترسیم نقشه راه جدید برای گردشگران بینالمللی در سفر به ایران
دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی در نشست مشترک سازمان میراثفرهنگی و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران برای ثبت میراثصنعتی و راهآهن قدیمی ایران از شمال تا جنوب گفت: اگر راهآهن قدیمی ایران به ثبت جهانی برسد شهرهای مختلفی که در مسیر راهآهن هستند ناخودآگاه مقصد گردشگران داخلی و بویژه بینالمللی خواهد شد و این اقدام خود قابلیت تبدیل به موتور توسعه خواهد داشت.
-
۱۳۹۴-۱۲-۲۲ ۰۹:۰۴
گزارش تصویری: نشست هماهنگی ثبت آثار صنعتی
نشست هماهنگی برای ثبت میراثصنعتی به ریاست پیروز حناچی و با حضور محسن پورسیدآقایی، محمدحسن طالبیان معاون میراثفرهنگی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری و نمایندگانی از شرکت راهآهن در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد.
-
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۱۳:۵۹
پور سیدآقایی در اختتامیه همایش شهرسازی ریلپایه:
همایش ریلپایه خداحافظی با شهرسازی خودرو محور بود/ شورای عالی ترافیک و شورای عالی معماری و شهرسازی ادغام شوند/ اشتباهات هزینهبر اتصال قطار حومهای کرج به متروی صادقیه
مدیرعامل شرکت راهآهن با تأکید بر ادغام شورای عالی ترافیک و شورای عالی معماری و شهرسازی٬ گفت: تصمیمات اشتباه و مدیریت جزیرهای هزینههای بسیاری برای کشور به دنبال داشته است.
-
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۳:۳۵
پورسیدآقایی در پاسخ به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:
برای ساخت ایستگاه جدید راهآهن نیازی به اخذ مجوز از شهرداری نداریم/ طراحی ایستگاههای راهآهن حومه توسط فرانسویان/ موافقت ایتالیا با پرداخت تسهیلات ارزان برای ساخت خطوط قطار سریعالسیر
معاون وزیر راه و شهرسازی از مطالعات مکانیابی برای ساخت ایستگاه جدید راهآهن در شرق تهران خبر داد و گفت: شهرداری یکی از اعضای کمیسیون ماده ۵ است که مسئولیت این کمیسیون با وزارت راه و شهرسازی است و زمینی که برای ایستگاه در نظر گرفته میشود باید مجوزهای لازم از شورای عالی شهرسازی و معماری گرفته شود.
-
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۸:۰۰
طالبیان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:
پرونده ثبت جهانی راهآهن به جریان افتاد/ راهآهن صاحب موزه میشود/ توسعه محور گردشگری در خطوط ریلی از خرمشهر تا بندر ترکمن
معاون میراثفرهنگی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام به جریان افتادن پرونده ثبت جهانی راه آهن ایران از ایجاد موزه در شبکه خطوط ریلی خبر داد و گفت: شبکه راهآهن ایران به دلیل اهمیت تاریخی، فرهنگی و تکنولوژی برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اهمیت ویژهای برخوردار است و ارزش ثبت در میراث جهانی را دارد.
-
۱۳۹۴-۰۶-۱۵ ۱۰:۲۴
بهشتی شیرازی:
پرونده راهآهن ایران برای ثبت در میراث جهانی آماده میشود / احیای نقش تاریخی راهآهن و معرفی آن به جهان
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از به جریان افتادن پرونده راهآهن ایران برای ثبت در میراث جهانی خبر داد و گفت: راه آهن ایران به واسطه ایفای نقش تاریخی به عنوان ظرفیت ارزشمند تاریخی شناخته میشود.
-
۱۳۹۴-۰۵-۲۶ ۰۸:۱۶
سعید معیدفر:
راهآهن در ارتباط با کارشناسان علوم اجتماعی ضعف دارد/ توجه به زیباییشناسی ساخت راهها به کاهش انواع بزهها ختم میشود
مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر استفاده بهینه از تکنولوژی روز دنیا حفظ و احیای معماری ایستگاههای راهآهن را با تکیه بر حفظ میراث معاصر، راهکاری برای تقویت حستعلق جامعه و کاهش خشونت دانست و تاکید کرد: راهآهن ارتباط موثرتری با کارشناسان علوماجتماعی برقرار کند.
-
۱۳۹۴-۰۵-۲۴ ۰۹:۳۳
علیقارداشی در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:
فهرست ایستگاههای راهآهن ثبت ملیشده / جزئیات مستندسازی و طرح مرمت ایستگاههای راهآهن
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی اسامی ایستگاههای راهآهن مسافری را که به ثبت ملی رسیدهاند، اعلام کرد.
-
۱۳۹۴-۰۵-۱۹ ۰۸:۰۷
حناچی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:
تغییر الگوی ساخت ایستگاههای راهآهن / بنای ایستگاه تبریز و دانشگاه تهران قابلیت ثبت جهانی دارند
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از الحاقاتی که بعضا به صورت غیرکارشناسی و در طی سالیان به ایستگاههای راهآهن اضافه شدند از تغییر الگوی راهآهن از کاربری حمل بار به کاربری حمل مسافر خبر داد.
-
۱۳۹۴-۰۵-۱۶ ۰۹:۱۸
تشکیل نخستین جلسه کارگروه مکانیابی ایستگاههای جدید راهآهن/ راهآهن تبریز در لیست ثبت جهانی
نخستین جلسه کارگروه مکانیابی ایستگاههای جدید راهآهن با موضوع ایستگاه راهآهن تبریز روز چهارشنبه با حضور معاونین وزیر راه و شهرسازی و مدیران راهآهنهای کشور، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و مدیران دفتر معماری و شهرسازی در تهران برگزار شد.
-
۱۳۹۴-۰۴-۲۵ ۰۹:۳۲
حناچی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:
نوسازی ایستگاههای قدیمی راهآهن با الگوهای جدید توسط فرانسویها/ توسعه به معنای دستکاری در الگوی ساخت نیست
معاون معماری و شهرسازی وزير راه و شهرسازی درباره همکاری ايران با يك كنسرسيوم بزرگ فرانسوی برای بازسازی ايستگاههای راهآهن تهران، قم و مشهد گفت: توسعه ايستگاههای راهآهن به معنای دستكاری در الگوی ساخت آنها نيست و اطمینان داریم فرانسه ایستگاههای راهآهن را با الگوهای جدید نوسازی میكند.
-
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۰۶:۳۴
برنامه مستند «توسعه ایستگاههای چندوجهی و قطارهای حومهای»؛
پورسیدآقایی: توسعهشهری بدون محوریت حملونقل امکانپذیر نیست/ قارداشی: ایستگاههای راهآهن کانون توسعهشهری میشوند
مدیرعامل شرکت راهآهن گفت: امروزه در دنیا ایستگاهها عامل توسعه شهری تلقی میشوند و ایستگاههای راه آهن مرکز تجارت و توسعه شهر هستند. با این مفاهیم ما باید ایستگاههای بزرگ را بازطراحی کنیم و به همین منظور این قرارداد با شرکت فرانسوی AREP که شرکت بسیار بنام و معتبری در این خصوص است، منعقد شد.
-
۱۳۹۴-۰۴-۰۷ ۰۷:۵۳
بررسی وضعيت حفظ و احيای بافت تاريخی ايستگاههای راهآهن در گفتگو با کارشناسان و مسئولان/۱۳
ایستگاههای قدیمی راهآهن؛ بناهایی که به دلیل بیتوجهی محکوم به فنا بودهاند/ نوسازی، شرط ماندگاری شبکههای حمل و نقل ریلی
مشاور مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران معتقد است: همکاری میان نهادهای مختلف فنی و مدیریت شهری برای احیای ایستگاههای راهآهن ضروری است.
-
۱۳۹۴-۰۴-۰۱ ۱۱:۵۷
بررسی وضعيت حفظ و احيای بافت تاريخی ايستگاههای راهآهن در گفتگو با کارشناسان و مسئولان/۱۲
توجه به معماری بومی در ساخت و مرمت ايستگاههای راهآهن ضروری است
كارشناس شركت ساخت و توسعه زيربناهای حمل و نقل كشور گفت: ايستگاههای راهآهن در کشور بايد با نگاهی به معماری بومی هر شهر و مصالحی که در ساختوساز هر منطقه استفاده میشود مرمت و ساخته شود تا موجب گسيختگی فرهنگ معماری اطراف خود نشوند.
-
۱۳۹۴-۰۳-۲۵ ۰۸:۱۰
بررسی حفظ و احيای ايستگاههای راهآهن در گفتگو با نماينده مجلس شورای اسلامی/۱۰
تاكيد بر حفظ ثروتهای اندوخته ملی با حفظ ايستگاههای راهآهن/ ميراثملی خود را با برنامههای مشخص حفظ كنيم
عضو هیئت رئيسه كميسيون اقتصادی مجلس، حفظ و احيای ايستگاههای راهآهن را از برنامههای مهم دولت خواند و گفت: با حفظ و احيای ايستگاههای راهآهن، ثروتهای اندوختهشده ملی را حفظ كنيم و در اين راه، تجربه گذشتگان را ناديده نگيريم.
-
۱۳۹۴-۰۳-۲۳ ۰۸:۵۱
گزارش پايگاه خبری از بررسیهای مسئولان برای حفظ و احيای معماری ايستگاههای راهآهن/۹
ايستگاههای راهآهن از تخريب تا احياء/ برنامه دولت برای حفظ ثروتهای ريلی
عزم دولت برای حفظ و نگهداری ثروتهای ریلی شامل خطوط، ابنیه، شبكههای حمل و نقلی و همچنین ایستگاههای راهآهن شهری و بینشهری جدی است. گفته میشود نگهداری این ثروتها از دو منظرِ حفظ ثروت موجود و پسانداز ثروتهای جاری اهمیت دارد و در صورت بیتوجهی به داشتههای تاریخی علاوه بر از دست دادن این سرمایه، میراثفرهنگی كشور نیز در معرض خطر قرار میگیرد.
-
۱۳۹۴-۰۳-۱۷ ۰۸:۱۲
بررسی وضعيت حفظ و احيای بافت تاريخی ايستگاههای راهآهن/۸
حفظ ایستگاههای راهآهن میراثی برای«ایرانشهر» / شكوه تاریخ بر تارک راهآهن صدساله تهران/ نظارت«طاهرزاده بهزاد» بر معمار لهستانی
شكوه تاریخ بر تارك ایستگاه راهآهن تهران نمايان است و در این برهه از زمان که اندیشه بازآفرینی «ایران شهر» از زبان وزیر راه و شهرسازی به گوش میرسد و بر لزوم حفظ و احیای ایستگاههای راهآهن به عنوان نمادی از میراث معاصر تاکید میشود، بینظمیهای شهری ایستگاه بر بیتوجهی به اندیشههای نابی حکایت دارند که به گفته مسئولان سوداگران به آن دامن میزنند.
-
۱۳۹۴-۰۳-۰۹ ۰۷:۳۳
بررسی وضعيت حفظ و احيای بافت تاريخی ايستگاههای راهآهن در گفتگو با کارشناسان و مسئولان/ ۷
حفظ و احيای ايستگاههای راهآهن از جمله طرحهای مهم وزارت راه و شهرسازی است
معاون فنی و طراحی شهری سازمان زيباسازی شهرداری تهران از احيای ميدان راهآهن تهران خبر داد و گفت: با اجرای طرح احيای ميادين علاوه بر زيباسازی بافت پيرامونی ايستگاههای راهآهن ميل به مكث در شهر را تقويت میكنيم.
-
۱۳۹۴-۰۳-۰۳ ۰۸:۰۵
بررسی وضعيت حفظ و احيای بافت تاريخی ايستگاههای راهآهن در گفتگو با کارشناسان و مسئولان/۶
ایستگاههای راهآهن شان و منزلت شهری پیدا كردهاند/ نیازمند نگاهی همهجانبه به میراث معماری معاصر هستیم
عضو انجمن مفاخر معماری ایران ضمن تاكيد بر لزوم ارائه تعريفی جامع از شهر و ارتقای كيفيت فضای شهری اظهار كرد: در همین راستا تغيير كاربری بافت پيرامونی ايستگاههای راه آهن نیز باید اولويت مسئولان شود.